Przeglądając popularne serwisy aukcyjne i ogłoszeniowe, a także grupy na facebooku, codziennie trafiamy na dziesiątki ogłoszeń sprzedaży, które mówiąc łagodnie, wołają o pomstę do nieba. Dziś przestawimy Wam wiedzę tak oczywistą, że to aż zbyt trudne, by wpaść na to samemu. 🙂 Generalnie podpowiemy, jak zareklamować Wasz przedmiot tak, aby jak najszybciej znalazł nowego właściciela!

Cena

Nie ma nic gorszego od niepodania w ogłoszeniu ceny, za którą jesteśmy gotowi rozstać się ze swoim sprzętem. Pamiętam jak kiedyś na samochodach wisiały kartki z ceną, dziś wszyscy podają numer telefonu lub piszą PRIV. Jest to na tyle powszechne zjawisko, że powstała cała masa memów na ten temat. Koniecznie zaznacz opcję, czy cena podlega negocjacji. Na Audiobazar znajdziesz taką możliwość podczas dodawania ogłoszenia. Możesz podać punkt odniesienia, tj. napisać ile Ty dałeś za dany instrument, a ile żądasz za niego obecnie. Powszechna jest praktyka podawania wyższej ceny startowej z opcją “do negocjacji” – pamiętaj tylko, żeby nie przesadzić, bo będziesz się zastanawiał dlaczego od tygodnia nikt się nie odezwał.

Dobry tytuł

Podaj markę i pełną nazwę (model) instrumentu. Sprawdź, jak poprawnie się ją pisze – w końcu chcesz wyjść na eksperta w oczach potencjalnego nabywcy. Nie twórz tasiemców, ale zastanów się, czy przypadkiem nie warto dodać jakiejś jego szczególnej cechy jak np. syntezator monofoniczny, analogowy lub na gwarancji jeszcze 5 miesięcy.

Dobry opis

Kopiowanie opisów ze strony producenta, to kolejny często powielany błąd. No bo, czy wolelibyście przeczytać o subiektywnych odczuciach obecnego posiadacza, który wylicza zalety i pisze czym dany sprzęt pozytywnie go zaskoczył, czy suche dane techniczne i marketingowe kadzenie producenta? A no właśnie… Pisz o swoich indywidualnych wrażeniach – kilka suchych zdań to trochę mało, żeby zachęcić potencjalnego zainteresowanego do kupna. Podaj powód sprzedaży, to zawsze brzmi dobrze i pozwala uwiarygodnić Cię w oczach kupującego. Możesz opisać kilka wad, czy też cech, które nieszczególnie Ci przypasowały, a być może przyśpieszyły decyzję o sprzedaży. Staraj się pisać prostym i zrozumiałym językiem – nie każdy jest ekspertem, jak Ty. Dodaj informacje o wszystkich upgrade’ach których dokonałeś. Np. dołożyłeś RAM do samplera, czy wgrałeś dodatkowe brzmienia z komercyjnej paczki do pamięci syntezatora.

Zastanów się, czy nie możesz dorzucić czegoś extra. Kupujący lubią gratisy i czasem warto dołożyć np. komplet kabli instrumentalnych i MIDI, które kosztują niewiele, a wyróżnią naszą ofertę spośród innych. Pisz składnie i poprawnie gramatycznie, jeśli nie czujesz się w tym mocny daj tekst do sprawdzenia drugiej osobie. Na koniec pamiętaj, że im bardziej szczegółowy będzie Twój opis, tym mniej czasu poświęcisz na odpowiedzi, bo wszystkie najważniejsze informacje będą już w treści ogłoszenia.

Sprej na Twój szpej

Przygotuj sprzęt do zdjęć. O ile nie trzymasz swojego instrumentu pod decksaverem lub przykryciem, przed wykonaniem zdjęć wytrzyj swój zakurzony instrument np. miotełką antystatyczną. To moje ostatnie odkrycie. Zawsze byłem przeciwny tego typu wynalazkom, ale po zakupie na promocji w jednym z marketów budowlanych wilgotne ściereczki odeszły w zapomnienie. Sam byłem w szoku, ale to naprawdę działa! Raz na zawsze rozwiązał się problem wycierania kurzu między potencjometrami, gdzie przy okazji resetowaliśmy sobie ustawienia. Ale do rzeczy. Nie ma nic gorszego, niż pokazanie skurzonego, czy brudnego sprzętu – a i takie ogłoszenia widziałem. Ponadto, to zawsze powód do negocjacji, a przecież chcesz sprzedać za tyle za ile wystawiłeś.

Dobre zdjęcia

Dziś każdy (albo przynajmniej większość) z nas posiada smartfon z aparatem. Największą wadą wbudowanych aparatów jest słaba jakość fotografii w niedostatecznych warunkach oświetleniowych. Wystarczy odrobina światła słonecznego, aby nawet średniej klasy smartfon wykonał zdjęcia nadające się do publikacji i wyglądające zachęcająco. Jak myślicie dlaczego sklepy internetowe poświęcają tak wiele uwagi dobrym zdjęciom produktowym? No właśnie z tego samego powodu. Kupujemy oczami! A dobre foty sprzedają! To pierwsza zasada handlu internetowego. Zapamiętaj to, zanim następnym razem wrzucisz zdjęcia wykonane żelazkiem. 😉 Staraj się nie używać lampy błyskowej telefonu – unikniesz wykonania zdjęcia, którego głównych bohaterem nie będzie Twój instrument, a wielka biała plama. 😉

Broń Cię Panie Boże, żebyś kopiował zdjęcia z innego (nie Twojego) ogłoszenia. Jeszcze wezmą Cię za oszusta, szczególnie gdy wystawisz jakiś unikat, a dziś wystarczy google grafika, żeby dojść, czy fotki były już wcześniej opublikowane w sieci. Zdjęcie najlepiej wykonać na jednolitym tle, możesz do tego wykorzystać narzutę z łóżka, prześcieradło albo kawałek blatu biurka, czy stołu. Jeśli posiadasz lustrzankę i tło to jesteś mistrzem i nawet nie śmiemy Cię pouczać, bo zapewne dobrze wiesz co robić. 😉 Nie przesadzaj też z ilością – zakres między 5 a 10 w zależności od sprzętu w zupełności wystarczy.

Stan techniczny

Pamiętaj, aby opisać jak najdokładniej stan techniczny sprzedawanego przedmiotu. Potencjalny kupujący doceni z pewnością Twoją szczerość, a Tobie zaoszczędzi ewentualnych problemów w przypadku zostawienia niedopowiedzeń, lub ukrycia pewnych znanych Tobie faktów. Na Audiobazar znajdziesz 7 szczegółowych opisów stanu sprzętu. Zaznacz właściwą opcję podczas dodawania ogłoszenia. Opisz i sfotografuj wszystkie rysy, zadrapania, skazy czy przebarwienia. Jeśli coś nie działa, lub wymaga wymiany, wskaż to wyraźnie – najlepiej zakreślając czerwonym kółkiem na zdjęciu. Jeśli kupowałeś instrument w sklepie i jesteś pierwszym właścicielem, koniecznie wspomnij o tym w opisie. To samo, jeśli więcej stał niż grał. Jeśli jest jeszcze na gwarancji, napisz o tym.

Znam przykłady moich znajomych, którzy woleli kupić używany przedmiot drożej, ale np. z jeszcze półroczną gwarancją producenta. Jeśli sprzętu używałeś wyłącznie w studio i nie jeździł z Tobą po koncertach koniecznie o tym wspomnij. Ludzie lubią mało używane graty. Warto dopisać również, że w studio nie było palone – mało kto lubi prześmierdnięte parapety z żółtymi klawiszami. Wspomnij o wykonywanym serwisie lub naprawach.

Wybór odpowiedniej kategorii

Daj się znaleźć potencjalnemu nabywcy! Nie każdy ma taką wiedzę jak Ty i wie co wpisać w wyszukiwarkę – pamiętaj o tym. Często np. instrumenty lutnicze tj. gitary nie mają nazwy ani etykiety znanego brandu. Oczywiście w przypadku replik, możemy wpisać w tytule np. replika Hendrix Signature Stratocaster, ale umieszczając instrument w odpowiedniej kategorii zwiększacie swoje szanse i powodujecie, że ktoś szukający sprzętu zupełnie innej marki trafi na Wasze ogłoszenie i wybierze Waszą ofertę! Na Audiobazar podobnie jak w większości sklepów muzycznych sprzęty są dość dobrze skategoryzowane. Ponad 190 kategorii przyśpiesza wyszukiwanie konkretnych przedmiotów i zaoszczędza nasz czas. Jeśli sprzedajesz przykładowo groovebox z wbudowanym silnikiem syntezy, to nie umieszczaj go w kategorii Syntezatory, a wybierz do tego kategorię “Stacje robocze”, lub “Automaty perkusyjne i samplery”

Próbki dźwiękowe / prezentacja video

Dobrym nawykiem jest dodanie próbek instrumentu, lub filmu prezentującego jego możliwości. Jeśli masz swoje próbki lub nagrania wykonane z użyciem sprzedawanego sprzętu możesz umieścić je np. w serwisie Soundcloud i wkleić link w opisie ogłoszenia. Dziś na Youtube roi się od bardzo dobrych prezentacji, gdzie bez zbędnego gadania ktoś po prostu siada i zaczyna grać. W Audiobazar możesz dodawać filmy z serwisu Youtube do ogłoszeń, które będą widoczne w głównym oknie nad opisem (tam, gdzie zdjęcia) na samym końcu. W tym celu wystarczy skopiować link z paska adresu URL i wkleić w odpowiednim polu. Gwarantuję Wam, że sam niejednokrotnie kupiłem jakiś sprzęt zajarany tylko i wyłącznie kilkuminutową próbką jego możliwości. To naprawdę działa 😉

Wysyłka

Napisz wyraźnie, czy wysyłasz sprzęt, czy w grę wchodzi tylko odbiór osobisty. Jeśli wysyłasz, to czy za pobraniem i jaką metodą – czy jest to tylko poczta polska, kurier lub paczkomaty. Być może przy większej cenie instrumentu warto skusić kupującego darmową wysyłką i doliczyć jej koszt do ceny, którą chcemy ostatecznie uzyskać? Koniecznie wspomnij o opakowaniu, czy wysyłasz w oryginalnym czy też w opakowaniu zastępczym i jak przesyłka będzie przez Ciebie zabezpieczona.

Kontakt

Do ogłoszenia na Audiobazar możecie dodać e-mail i numer telefonu. Zachęcamy Was do podania tych dwóch opcji i zostawienia wyboru kupującemu. Z doświadczenia wiem, że jedni lubią pisać maile, a drudzy dzwonić. Pamiętajcie by sprawdzać skrzynkę, na którą wyślemy Wam powiadomienie, o każdej nowej wiadomości wysłanej przez potencjalnego kupującego. Jeśli nie chcesz, aby ktoś wysyłał Ci smsy, wspomnij o tym. Jeśli z jakiś powodów nie możesz odbierać telefon w ciągu całego dnia – napisz, w których godzinach jesteś dostępny.

Podsumowując:

  • Nie wrzucaj zdjęć producenta
  • Zrób na tyle dobre zdjęcia na ile pozwala Ci to Twój telefon/aparat,
  • Dobry i uczciwy opis/tytuł to druga połowa sukcesu,
  • Dobre foty to druga połowa sukcesu,
  • Opisz stan techniczny jak najdokładniej,
  • Dodaj film z prezentacją lub próbki dźwiękowe,
  • Jasno określ metody wysyłki,
  • Wybierz właściwą kategorię,
  • Podaj cenę i zaznacz, czy jest do negocjacji,
  • Bądź konkretny ale i miły dla potencjalnego nabywcy.

 

A na koniec poznaj 5 powodów, dla których warto zamieścić ogłoszenie sprzedaży na Audiobazar.pl

1. Zwiększasz szansę na sprzedaż: zamieszczasz ogłoszenie w serwisie dedykowanym instrumentom i sprzętowi muzycznemu, powoduje to, że na stronę trafiają tylko konkretne i zainsteresowane tą tematyką osoby. Nie znajdziesz tu Januszów i Grażyn chcących naciągnąć Cię na chorom curke. Na ten moment strona notuje ponad 9tyś odsłon miesięcznie a fanpage polubiło już ponad 3,5 tyś osób.

2. Pomagasz rozwijać ten projekt: jeśli jesteś znudzony istniejącymi serwisami aukcyjnymi/ogłoszeniowymi to dodając ogłoszenie na Audiobazar dokładasz swoją cegiełkę do rozwoju i budowy tego serwisu. Strony stworzonej przez pasjonatów ze zwykłej potrzeby. To tylko tyle i AŻ tyle.

3. Promocja ogłoszenia w mediach społecznościowych: twoje ogłoszenie pojawi się w zestawieniach ostatnio dodanych przedmiotów, które regularnie dodajemy na naszym fanpage’u który lubi już ponad 3,5 tyś osób! W przyszłości Twoje ogłoszenie pojawi się również na naszym instagramie z linkiem do przedmiotu zamieszczonego w serwisie.

4. Dodanie przedmiotu jest banalnie proste: sprawdziliśmy. Gdy masz przygotowane wszystkie elementy, o których pisaliśmy, dodanie ogłoszenia trwa zaledwie 90 sekund!

5. Zabezpieczasz swoje zakupy: no dobra to, tego jeszcze nie mamy, ale intensywnie nad tym pracujemy. 😉 Nie mniej pomyśl o sytuacji, kiedy płacąc niewielką kwotę, Twój przedmiot jest ubezpieczony a my zwrócimy Ci 100% jego wartości w przypadku, gdy padniesz ofiarą oszustwa lub wystąpią zdarzenia losowe. Super prawda?

Wszystkie powyższe rady, to tylko nasza prywatna opinia i zbiór doświadczeń bazujących na obserwacji rynku muzycznego przez ostatnie 15 lat. Jeśli spodobał Ci się artykuł udostępnij go proszę a jeśli będziesz coś sprzedawał nie zapomnij wystawić również na Audiobazar.pl 😉